Workshops

Curating Contemporary Music

From an idea to the successful implementation of artistic projects

Professionalize your curatorial practice
(15 Credit Points)

This unique, new CAS certificate course “Curating Contemporary Music” is dedicated to professionalizing the curatorial practice of musicians, dramaturges, music educators, musicologists, producers, music journalists etc. Internationally-renowned curators impart their knowledge and practical experience in the context of currently relevant social issues and discourses. The course also includes practice-oriented curatorial work on selected projects from the Festival ZeitRäume Basel - Biennale for New Music and Architecture (September 2021).
Very good knowledge of the contemporary music scene is a prerequisite for participation.

Lecturers: Björn Gottstein, Heloisa Amaral, Bernhard Günther, Daniel Ott, Theresa Beyer, Barbara Eckle, Brandon Farnsworth, Christine Fischer, Irena Müller-Brozovic, Michal Libera, Michael Kunkel, Anja Wernicke

Course management: Michael Kunkel, Anja Wernicke, Björn Gottstein

Duration: Januar – September 2021, 4 course blocks

Closing date for applications: 30.09.2020

Costs: 3'400 CHF

www.sonicspacebasel.ch/curating

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Workshop: Veranstaltungsorganisation in Pandemiezeiten

Das Virus wird noch lange Teil unseres gesellschaftlichen Lebens bleiben und die Organisation von kulturellen Veranstaltungen stark prägen. Eine große Herausforderung für die Wiederaufnahme des Spielbetriebes wird darin liegen, die Durchführung von Veranstaltungen in Einklang mit dem Infektionsschutz zu bringen. Ab dem 2. Juni sind Veranstaltungen mit bis zu 150 Personen und ab dem 30. Juni mit bis zu 300 Personen, unter Einhaltung von Schutz- und Hygienemaßnahmen, auch im Innenraum wieder erlaubt. In den nächsten Wochen gilt es deshalb, Konzepte zu erarbeiten, die eine Öffnung der Veranstaltungsorte möglich machen.

Die Informationsveranstaltung beleuchtet die Handlungsmöglichkeiten von Kulturschaffenden und Spielstätten in Pandemiezeiten. Neben der Frage nach der Machbarkeit kultureller Projekte und Veranstaltungen geht es im Schwerpunkt darum, Infektionsrisiken zu identifizieren und individuelle Schutzmaßnahmen herauszuarbeiten und umzusetzen. Mit den geeigneten Methoden können die politischen und virologischen Anforderungen so adäquat auf die Berufsrealität übertragen werden.

Referentin Anke Ulbrich
plan + stage | Büro für Veranstaltungsproduktion
www.plan-stage.de

  • Wann: Di. 16. Juni 2020, 16–18 Uhr
  • Wo: online via Zoom
  • Sprache: Deutsch
  • Anmeldung: Bitte registrieren Sie sich bis zum 15. Juni 2020 unter marketing [​at​] inm-berlin.de
  • Kosten: keine
  • Zielgruppe: Freie Spielstätten und Veranstalter*innen in Berlin
  • Veranstalter: field notes / inm und Tanzbüro Berlin
  • Koopertationspartner: Performing Arts Programm

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Workshop: Nice to meet you ...

The core audience for contemporary music overwhelmingly belongs to an educational elite and audience members’ experiences can vary strongly according to their knowledge of the art form. Recent audience research has emphasised the need to broaden and diversify the audience base for contemporary music, calling for greater participation and more attention to be paid to creating positive, inclusive concert-going experiences.

The central aim of this workshop is to consider how we relate to audiences in the field of contemporary music and to encourage reflection on the ways in which greater audience diversity could be reached. Do existing concert and presentation formats need to be rethought in order to speak more effectively to new audiences? In how far does the music itself need to adapt? Should the audience already be taken into account when developing an artistic idea or are informative/outreach events or alternative formats enough to stimulate curiosity and impart knowledge about the art form?

Taking demographic data and research on the interests and views of audience members as a foundation, we would like to encourage discussion on these topics and develop ways of connecting with new audiences from different social backgrounds and walks of life.

Workshop

In this workshop, we will seek to develop strategies that encourage participation from audiences and bring them into a dialogue. The first part of the day will present a practical, step-by-step guide to creating and implementing a strategy, drawing on statistics and concepts from research on contemporary music audiences and from the audience development literature. Gina Emerson will additionally present insights from her recent doctoral dissertation on the audience experience of contemporary music. Participants can either bring an existing project idea to work on or choose to develop a new idea at the workshop.

In the second half, Meriel Price will lead a creative group work session and offer ideas for new ways of reaching and connecting effectively with audiences. The workshop will overall take a general view of audience development, one that is centred around encouraging practices that consider the audience’s viewpoint and look to creatively and sustainably engage new audience members in the realm of contemporary music.

What is Audience Development?

Audience development is a broad term for activities carried out by arts organisations with the aim of directly addressing and attracting attendees. It encompasses tasks from different organisational areas, covering aspects of marketing and PR, programming and education projects. Audience development strategies can focus on strengthening connections with existing audience members or on seeking to establish relationships with new attendees, or both. While marketing as a practice typically places more of an emphasis on quantity and increasing visitor numbers, audience development centres on the qualitative aspects of the institution-audience or artist-audience relationship and takes into account many aspects of the audience experience.

  • When: 05.06.2020
  • Where: online via Zoom
  • Language: english
  • Mentors: Gina Emerson und Meriel Price
  • Registration required: Please register by 01 June 2020 at marketing [​at​] inm-berlin.de
  • Costs: none
  • target group: The workshop is directed at members of the free contemporary music scene but is open to interested parties from other art forms.
  • Veranstalter: field notes / inm

Schedule

9am - 1pm Theory/Strategy Design with Gina Emerson
1pm - 2pm Lunch
2pm - 5pm Creative Session with Meriel Price

Workshop Leaders

Gina Emerson is a researcher and writer on contemporary music, based in Berlin. She is a PhD candidate in Musicology at the Institute for Cultural Innovation Research (IKI) at Hamburg University of Music and Drama. She has been working with the Ulysses Network for contemporary music since November 2016 and recently completed her doctoral thesis, Between the ‘Experimental’ and the ‘Accessible’: Investigating the Audience Experience of Contemporary Classical Music, as part of the Network’s Audience Research project. For this, she conducted audience surveys at contemporary classical music concerts from a range of institutions across Europe, including IRCAM, the Darmstadt Summer Course for New Music, Snape Maltings and the Ultima Festival.

Prior to this, she was a Research Associate with the 3DMIN (Design, Development and Dissemination of New Musical Instruments) project at the Technical University of Berlin. Her research interests include audience experience, cultural participation, empirical aesthetics and the reception of contemporary music and new music technologies.

Meriel Price makes music theatre works is a saxophonist, actress/performer & visual artist. Her music theatre work staring at the bin is commissioned by the Munich Biennale 2016. She performs with the Berlin Philharmonic, MDR Symphony Orchestra, stargaze, Redux a.o. As a soloist she works closely with composers on works written for her. She often combines her visual art with music such as illustrating Wer ist der Mächtigste auf Erden?, a book with CD published by NordSüd, performed at the Lucerne Festival. Her illustrations were also made into puppets by the Basler Marionettentheater. She produced shadow puppets for the Schlossmediale, Switzerland & installations for the Tempelhof Theaterfest, Martinu Festtage, Basel a.o. She regularly performs in music theatre a.o. in the Berliner Ensemble, Munich Biennale, Radial System, Theater Basel. She founded the music theatre duo Aside & is a member of DieOrdnungDerDinge.

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Radio-Aktivität: Neue Musik im Rundfunk: Denken – Machen – Diskutieren

Einwöchiges Seminar in deutscher Sprache mit Bewerbung vorab

Das Seminar richtet sich an angehende, schon fortgeschrittene Radiomusikjournalist*innen, die ihre Arbeitstechniken und den Rundfunk weiterentwickeln wollen. Gemeinsam mit den Teil­nehmer*innen stellen Leonie Reineke (Südwestrundfunk) und Stefan Fricke (Hessischer Rundfunk) die Fragen: Was bringt das Radio der neuen Musik? Was bringt die neue Musik dem Radio? Und wie bringen wir beides auf eine Weise zusammen, die eine eigenständige, ansprechende und zukunftswei­sende Hör-Kunstform entstehen lässt?

In sieben Tagen bearbeiten wir verschiedene Aspekte, Probleme und (viel­leicht versteckte) Potenziale von neuer Musik im Rundfunk – in Hör-Sessions, in denen wir bestehende Formate unter die Lupe nehmen, in Gruppendiskussionen, die uns die Gelegenheit zum Austausch von Kenntnissen und gemeinsam entwickelten Ideen geben, und in verschiedenen praktischen Übungen. Ebenso gibt es die Gele­genheit zu Gesprächen mit Gästen aus dem Rundfunkbereich und anderen Feldern.

  • Wann: Sonntag, 19. Juli bis Samstag, 25. Juli 2020
  • Wo: Darmstadt
  • Dozent*innen: Leonie Reineke (SWR) & Stefan Fricke (HR)
  • Bewerbungsschluss: 30. April 2020
  • Kosten: 222,45€ Teilnahmegebühr (inkl. 7,45€ System- und Buchungsgebühr) sowie individuelle Verpflegung und Unterkunft (An allen Seminartagen können die Teilnehmer*innen die Veranstaltungen der Darmstädter Ferienkurse besuchen. Das Festivalprogramm erscheint im April.)
  • Veranstalter: Darmstädter Ferienkurse

Mehr Informationen hier.

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Curating Diversity Course with Julia Gerlach, Vigdis Jakobsdottir, Tarek Atoui, and Du Yun

Musiikin aika Time of Music

What does curating music mean in the world that we live in today? Does a curator – that can today imply in the field of music an artistic director, performer, composer, collective, programmer or producer – have a social role to play? What makes a work or performance connect with audiences today, and how are we producers and facilitators sensitive to the ambitions of creators? How can we rethink music presentation to better reflect and resonate with different societies and communities of today? Is the modern curator obliged to take on social responsibility? What are the curatorial concepts and methodologies used in other art fields that the musical world could learn from?Wann: 29th of

  • Wann: June – 5th of July
  • Wo: Helsinki
  • Dozent*innen: Julia Gerlach, Vigdis Jakobsdottir, Tarek Atoui, and Du Yun
  • Bewerbungsschluss: 15. März 2020
  • Kosten: Course fee for active participants is 280 €. The fee includes participation in the course, open lessons and workshops, and free entrance to all of the festival concerts.
  • Veranstalter: Musiikin aika Time of Music

Mehr Informationen hier.

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Schreibwerkstatt: Schreiben über neue Musik

Zusammen mit Klangzeitort und positionen. Texte zur aktuellen Musik bietet field notes dieses Jahr erneut das Praxisseminar »Schreiben über neue Musik« an. Gegenstand dieser Einführung in das fundierte (journalistische) Schreiben ist die Abfassung von Kritiken zur Vorstellung des Musiktheaters in sechs Teilen »Once to be realised« nach Skizzen von Jani Christou mit Musik der Komponist*innen Beat Furrer, Barblina Meierhans, Olga Neuwirth, Samir Odeh-Tamimi, Younghi Pagh-Paan und Christian Wolff in der Tischlerei der Deutschen Oper.

Geübte Autor*innen können am Blog des Monats der zeitgenössischen Musik mitwirken und gelungene Texte in der Zeitschrift positionen veröffentlichen.

Der Kurs richtet sich primär an Studierende der UdK und HfM, ist aber offen für weitere Interessierte. Anmeldung unter contact [​at​] klangzeitort.de bis spätestens 19. April 2020.

  • Wann: Freitag, 24.04., Samstag, 13.06. und Sonntag, 14.06.2020, jeweils 10–17 Uhr, Raum wird noch bekannt gegeben
  • Aufführungsbesuch: »Once to be realised« Tischlerei der Deutschen Oper: 12.06.2020
  • Wo: HfM Hanns Eisler
  • Dozent*innen: Lisa Benjes, Prof. Dr. Stefan Drees, Andreas Engström und Dr. Irene Kletschke, Bastian Zimmermann
  • Anmeldeschluss: 19. April 2020 unter contact [​at​] klangzeitort.de
  • Kursgebühr: keine
  • Zielgruppe: Der Kurs richtet sich primär an Studierende der UdK und HfM, ist aber offen für weitere Interessierte.
  • Veranstalter: Kooperation von Klangzeitort, positionen und field notes